Cum combatem stresul la locul de munca.
Stresul reprezinta o constanta a vietii cotidiene, in orice aspect al vietii noastre ne confruntam cu situatii stresante si factori generatori de stres. La locul de munca incertitudinea, sarciana de munca supradimensionata sau subdimensionata in raport cu capacitatea executantului pot reprezenta factori generatori de stres.
Noi, ca indivizi, suntem conceputi cu o capacitate de adaptare la stres, insa daca acesta devine prea mare chiar si cea mai echilibrata persoana poate ceda psihic in fata situatiilor stresante, in special atunci cand individul este expus un timp indelungat unor conditii de tensiune psihica.
Stresul generat de o situatie neprevazuta.
Lucratorii ce nu au fost instruiti corespunzator cu privire la riscurile la care sunt expusi in timpul procesului de munca, nu au participat la exercitii de evacuare si de stingere a incendiilor, sunt predispusi sa reactioneze gresit atunci cand sunt pusi in fata unei situatii de pericol grav si iminent.
Pus in fata unei situatii periculoase, organismul uman trece prin trei faze de adaptare:
- Faza de alarma, organismul se mobilizeaza in fata pericolului;
- Faza de rezistenta, cand organismul lupta sa elaboreze mijloace de adaptare fata de stimulii nocivi.
- Faza de epuizare, atunci cand faza de adaptare nu mai poate fi mentinuta si se instaureaza din nou faza de alarma. De obicei, acesta faza se incheie cu decesul organismului.
Stresul generat de o situatie stresanta pe termen lung.
Salariatii devin stresati atunci cand solicitarile la care sunt expusi in cadrul locului de munca depasesc resursele acestora de adaptare. Locul de munca poate fi generator de factori de stres atat prin mediul de munca, cat si prin situatiile psihosociale ce pot aparea in cadrul societatii.
Factori stresanti pot fi temperatura, umiditatea, zgomotul, dar si situatiile conflictuale, situatia materiala sau statulul individului.
De retinut faptul ca reactia la stres difera de la individ la individ si este influentata de vulnerabilitatea sau toleranta la stres a diferitelor persoane.
Cum combatem stresul la locul de munca.
Managerii locurilor de munca trebuie sa identifice si sa previna din timp situatiile generatoare de stres si sa actioneze pentru eliminarea sau diminuarea acestora prin imbunatatirea mediului de munca, optimizarea procesului de munca si instruirea personalului cu privire la factorii de stres.
De asemenea, este foarte important ca in cadrul societatii sa existe reglementari clare privind durata zile de lucru, planificarea concediilor de odihna si o corelatie optima intre durata timpului de munca si pauzele de odihna.
Lucratorii, la nivelul vietii personale, trebuie sa isi structureze activitatile astfel incat sa aiba un sentiment de confort si siguranta, sa aiba o viata activa si sa constientizeze faptul ca actiunile lor influenteaza atat viata lor cat si a familiei sau a colegilor.