Suna acumCere oferta
accident de munca
In: Articole SSM0

Accident de munca? Acum ce urmeaza?

Accidentul de munca este situatia pe care cu toti dorim sa o evitam. Si totusi, zilnic accidente se intampla  in jurul nostru. Nu trebuie obligatoriu sa lucram intr-un mediu expus la riscuri majore. Un cablu lasat la intamplare sau o priza defecta pot avea consecinte grave atat pentru cel accidentat, cat si pentru angajator daca acesta nu cunoaste procedurile legale de cercetare a evenimentului.

Cand face referire la accidentul de munca, legea 319/2006 il defineste ca fiind ” vatamarea agresiva a organismului sau intoxicatia acuta profesionala care are loc  in timpul procesului de lucru sau in timpul indeplinirii sarcinilor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces”.

De aici trebuie sa tragem concluzia ca accidentele de munca sunt de mai multe feluri si se clasifica dupa consecinta maxima a acestora in accidente ce au ca urmare o vatamare reversibila ( concediu medical pentru accident de munca mai mare de 3 zile ) si accidente ce au ca urmare o consecinta ireversibila ca incadrarea victimei intr-un grad de handicap sau decesul.

Accidentele cu consecinta ireversibila sunt cercetate de catre Inspctoratul Teritorial de Munca, iar pentru cele ce duc la incapacitate temporara,  cercetarea accidentului intra in responsabilitatea angajatorului.

Ok si cum procedam? Primul pas dupa ce am fost instiintati ca in cadrul societatii noastre a avut loc un accident este sa comunicam evenimentul. Cum? Prin intocmirea fisei operative de comunicare si transmiterea acesteia catre Inspectoratul de munca de care apartinem.

De indata ce am facut comunicarea si suntem in situatia in care victima nu a suferit o invaliditate evidenta sau a decedat trebuie sa incepem procedurile de cercetarea a accidentului de munca.

Cercetarea accidentului de munca.

Dupa ce am comunicat accidentul, suntem obligati sa numim prin decizie scrisa comisia de cercetare a evenimentului. Comisia va fi compusa din 3 persoane, dintre care obligatoriu un specialist in SSM (Serviciul de SSM).

De retinut faptul ca persoanele numite in comisia de cercetare nu trebuie sa faca parte din conducerea societatii sau sa fi fost implicate in eveniment. Cercetarea se va incheia in cel mult 10 zile calculate de la producerea evenimentului.

Dosarul de cercetare a evenimentului va cuprinde urmatoarele documente:

  • Opisul actelor aflate in dosar;
  • Procesul-verbal de cercetare;
  • Nota de constatare la fata locului;
  • Schite si fotografii referitoare la eveniment;
  • Declaratiile accidentatilor, in cazul evenimentului urmat de incapacitate temporara de munca sau de invaliditate;
  • Declaratiile martorilor si ale oricaror persoane care pot contribui la elucidarea imprejurarilor si a cauzelor reale ale producerii evenimentului;
  • Copii ale certificatului constatator sau oricaror alte autorizatii in baza carora angajatorul isi desfasoara activitatea;
  • Copii ale actelor si documentelor necesare pentru elucidarea imprejurarilor si a cauzelor reale ale evenimentului;
  • Copii ale fisei de identificare a factorilor de risc profesional si ale fisei de aptitudine, intocmite potrivit prevederilor legale;
  • Copii ale contractelor individuale de munca ale victimelor;
  • Copii ale fiselor de instruire individuala in domeniul securitatii si sanatatii in munca ale victimelor; in caz de deces aceste fise se vor anexa in original;
  • Copie a certificatelor de concediu medical, in cazul accidentului urmat de incapacitate temporara de munca;
  •  Copii ale actelor/ documentelor emise/ completate de unitatile sanitare care au acordat asistenta medicala victimelor, inclusiv asistenta medicala de urgenta, din care sa rezulte data si ora cand accidentatul s-a prezentat pentru consultatie, precum si diagnosticul;
  • Copie a procesului-verbal de cercetare la fata locului, incheiat de serviciile politiei rutiere, in cazul accidentelor de circulatie pe drumurile publice.
  • Copie a autorizatiei, in cazul in care victima desfasura o activitate care necesita autorizare;
  • Copie a diplomei, adeverintei sau certificatului de calificare a victimei;
  • Acte de expertiza tehnica, intocmite cu ocazia cercetarii evenimentului;
  • Acte doveditoare, emise de organe autorizate, din care sa se poata stabili locul, data si ora producerii evenimentului sau sa se poata justifica prezenta victimei la locul, ora si data producerii evenimentului;
  • Documente din care sa rezulte ca accidentatul indeplinea indatoriri de serviciu;
  • Corespondenta cu alte institutii/ unitati in vederea obtinerii actelor solicitate;
  • Actul medical emis de unitatea sanitara care a acordat asistenta medicala de urgenta, din care sa rezulte diagnosticul la internare si/sau externare;
  • Procesul-verbal incheiat dupa producerea evenimentului;
  • Formularul pentru inregistrarea accidentului de munca, denumit in continuare FIAM, aprobat prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.

Finalizarea cercetarii si masurile ce se impun:

Am finalizat intocmirea dosarului de cercetare si urmeaza sa il transmitem catre ITM in termen de 5 zile lucratoare.

Inspectoratul de munca va restitui dosarul avizat  in cel mult 7 zile lucratoare de la data primirii.

In 3 zile de la avizarea dosarului vom inregistra evenimentul si vom completa formularul FIAM. Acesta va fi avizat de ITM in 5 zile lucratoare de la primirea formularului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *